“Niet goed genoeg voor mijn mond? Niet goed genoeg voor mijn patiënt”
Jaren geleden kozen we ervoor om samen te werken met ProScan. Onlangs kwam daar ook een nauwere samenwerking met de digitale afdeling Intellident bij. Vandaag zijn ze rond met de ontwikkeling van een innovatieve 3D-geleide chirurgietool om toe te passen bij edentate patiënten. Klaar om op de wereld los te laten. Maar aan het eind van de dag primeert nog steeds de patiënt in onze praktijk.
Proscan spreekt met Marco Tudts over kwaliteit, vertrouwen en passie voor de job.
“De prijs is belangrijk, maar wel ondergeschikt aan de kwaliteit”
“Ik zit intussen 25 jaar in de wereld van de implantologie. Toen ik begon, bestonden er maar twee grote implantaatmerken, vandaag heb je er meer dan 365 van over de hele wereld. Waar het vroeger nog heel eenvoudig was om de kwaliteit van dentale producten in te schatten, is dat vandaag al heel wat minder het geval.”
“Net toen die shift naar een diverser aanbod jaren geleden op gang kwam, ontmoette ik Karen Mullens van ProScan. Het bedrijf had net Southern Implants als leverancier binnengehaald en ze vroeg me of ik interesse had in hun implantaatsystemen.”
“Mijn principe toen was – en is vandaag nog steeds – dat kwaliteit altijd primeert boven prijs. Ik werk uitsluitend met A-merken. Dat is niet altijd een eenvoudige evenwichtsoefening, maar ik blijf er wel resoluut naar handelen. Over nieuwe merken ben ik dus standaard sceptisch. Zijn ze niet traceerbaar of CE-gemarkeerd, en hanteren ze geen hoge normen, dan pas ik meteen. De slimme zet van ProScan was toen om niet met mij in discussie te gaan (lacht), maar om de producten op mijn tempo te laten uitproberen.”
“Het is die aanpak die me uiteindelijk mee over de streep heeft getrokken. Een keuze waar ik na al die jaren nog heel blij mee ben. Naast de hoge kwaliteit en de grote bereikbaarheid van de fabrikant. Ook al zit de CEO van Southern Implants in Zuid-Afrika, ik kan altijd snel en persoonlijk bij hem terecht. En ook al hebben ze vandaag takken tot in de VS, het is en blijft een familiebedrijf dat trouw blijft aan haar oorspronkelijke waarden. En dat respecteer ik enorm.”
Meedenkers, geen meelopers
“Maar wat me het meest aanspreekt en plezier doet binnen de samenwerking met ProScan en Southern Implants, is hun zin om vooruit te gaan, te innoveren, mee na te denken. Dat heeft uiteindelijk ook geleid tot hun ondersteuning van mijn doctoraatsstudie aan de UGent onder de hoede van professor-doctor Hugo De Bruyn. Het resultaat daarvan bevindt zich momenteel in de laatste testfase.”
“Ik ben altijd gepassioneerd geweest door de 3D-functionaliteiten in de dentale sector en de almaar groeiende mogelijkheden om implantaatbehandelingen voorspelbaarder, eenvoudiger, sneller en minder invasief te maken. Maar één van de grote pijnpunten voor de patiënt is en blijft het prijskaartje.”
“Voor mensen die moeilijk bij een behandelaar geraken – ik denk bijvoorbeeld aan oudere mensen die slecht ter been zijn – is een implantaat of tandprothese plaatsen vandaag nog een hele onderneming. Er zijn verschillende bezoekjes nodig, waardoor de meesten al snel afhaken. Terwijl er wel degelijk een budget vanuit de overheid is vrijgemaakt om 70-plussers twee gratis implantaten te laten aanmeten. Maar o zo weinig mensen zijn hiervan op de hoogte.”
“Ook voor personen met acute tandproblemen, waarbij een vervanging nodig is, komen er meerdere tussenstappen en dus extra bezoekjes aan de tandarts bij kijken. En hoe meer bezoekjes en tussenstappen, hoe duurder het kostenplaatje achteraf. Dankzij ons systeem hoeft de patiënt maar één keer langs te komen. Er komen geen tijdelijke implantaatkronen meer aan te pas.”
“Dubbele kwaliteitscontrole”
“En net daar is het voor mij om te doen. Zoveel mogelijk mensen helpen op een kwalitatieve én betaalbare manier. Een lage prijs mag voor een patiënt niet de beweegreden zijn om voor een minder kwalitatieve oplossing te kiezen. Terwijl dat net meestal de enige info is waar de patiënt over beschikt of zich iets bij kan voorstellen.”
“Voor mij is het simpel: wat ik zelf niet in mijn mond wil, komt ook niet in de mond van mijn patiënt. Bij mij vind je alleen CE-gemarkeerde producten terug waarvan de herkomst altijd traceerbaar is. Dat is en blijft de allerbeste garantie voor de klant.”
“Diezelfde kwaliteit streven we ook na voor onze digitale designs op maat. Daarom werken we nauw samen met Intellident, zeker wat betreft de grotere projecten. Wij doen het denkwerk vanuit ons labo en sturen de planningen en designs door. Zij doen de finetuning en de eerste kwaliteitscontrole. Daarna gaat het bij ons nog eens door onze eigen, definitieve kwaliteitscontrole.”
“Net als bij ProScan en Southern Implants zijn ze bij Intellident heel erg gericht op vernieuwing. Het is een continue wisselwerking. We versterken elkaar voortdurend tijdens de maandelijkse overlegmomenten. We bespreken dan de workflows en leggen nieuwe ideeën op tafel. Of we krijgen specifieke exocad-trainingen of de laatste nieuwe productinnovaties mee. Altijd gekoppeld aan een sterke support.”
“Op die manier proberen we samen op zoek te gaan naar nieuwe succesvolle ontwikkelingen. Door onze kennis van het klinische en prothetische luik voortdurend af te toetsen aan en te testen binnen hun digitale omgeving. En vice versa natuurlijk. Zoveel mogelijk samen outside-the-box denken om zowel onze collega’s binnen de sector als onze patiënten vooruit te helpen.”